Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Khamis, April 13, 2006
Apakah Aku Benar-benar Mempelajari Matematik?

Ini adalah satu persoalan, setiap kali aku melengah-lengahkan masa, setiap kali bertambahnya masa aku berada di universiti ini, selagi dikekang dengan 'kecacatan Matematik'; hidup aku tidak akan bermakna.

Seringkali aku merenung, sampai bilakah baru boleh aku memberi sumbangan kepada orang? Aku asyik 'membuang masa' dengan mempelajari Matematik yang takkan diguna pakai... langsung!... Pada masa depan...

Kenapa? Sebab memanglah aku tidak akan menggunakan langsung ilmu matematik tahap universiti ini. Kalau ada pun setakat Matematik Asas, itu pun bukan semua. Bagi aku, matematik peringkat sekolah menengah itu sudah cukup.

Pensyarah-pensyarah ada yang menangisi nasibku... Betul. Cukuplah untuk menyalahkan tujuh tahun lepas. Cukuplah! Hadapi kehidupan dengan tegas dan garang...

Suatu hari, melalui mesejnya Dragonizer berkata kepadaku, "Heh, kaukah yang bergelar Romantis Selatan?"

Aku mengakui,"Ya, Akulah Romantis Selatan yang menderita dan menangisi tahun-tahun penderitaanku dengan lsurat-surat luahan untuk Takdir yang telah ditetapkan kepadaku!"

Dragonizer membalas mesejku,"Tidak ada jalan mati melainkan maut..."

Aku menaip, "Ketahuilah betapa menderitanya aku, hidup tanpa cita-cita."

Dragonizer bertanya,"Habis sekarang kau hidup untuk apa?"

Aku menjawab, "Jalan hidup yang aku lalui sekarang adalah untuk cita-cita orang lain!"

Dragonizer bertanya,"Untuk siapa?"

Aku menjawab,"Untuk sesiapa, selain daripadaku."

Dragonizer mengulang pertanyaannya lagi,"Untuk siapa?"

Aku menjawab,"Untuk ibu bapaku, untuk sahabatku..."

Dragonizer masih tidak berpuas hati, lalu bertanya lagi,"Untuk siapa?"

Aku terdiam. Aku memahami maksudnya kini.

Aku berterus terang:

"Aku khuatir, masa tidak cukup untuk aku menamatkan pengajianku. Aku takut aku tidak dapat memberi sumbanganku dengan bakatku. Maka sia-sialah bakatku.

Sia-sialah ilmu dan kemahiranku yang sepatutnya kugerakkan bersama-sama bakatku. Sedangkan sehingga ke hari ini aku masih menanggung kecacatanku dalam Matematik, menjadi bebanan orang. Menjadi hinaan orang. Jika esok aku mati. Maka aku cukup menyesal, kerana tidak sempat mempergunakan bakatku untuk memberi sumbangan kepada orang ramai. Jika itu berlaku, mataku akan lebih putih dari tulang-tulangku."

Dragonizer bertanya lagi,"Apakah yang engkau cintai dan apakah yang kau hajati (cita-cita) untuk hidupmu?"

Aku menjawab, "Tidak ada apa-apa yang aku cintai dalam hidupku. Tidak ada apa-apa lagi yang aku hajati selain dapat memberi sumbangan besar sebelum aku meninggal dunia."

Dragonizer kemudian berkata,"Cinta itu adalah tanggungjawab. Sayangnya anda mengabaikan cinta. Manusia tanpa cinta adalah seperti jasad tanpa jiwa. Hidup manusia kerana ada citarasa. Daripada citarasa, lahirlah cinta dan cita-cita. Kerana ada cinta, maka akan ada pengorbanan. Anda cuma memiliki pengorbanan tetapi bagaimana dengan cinta?"

Aku mendalami kata-katanya. "Aku memiliki cinta... tetapi aku mengabaikannya."

Dragonizer menyambung lagi,"Ilmu... terlalu luas. Aku juga menanggung penderitaan. Aku pernah kehilangan orang tersayang. Aku terpinggir jauh dari cita-cita. Aku dizalimi orang. Aku pernah difitnah orang. Aku pernah didera orang. Aku pernah dikhianati orang. Aku nyaris-nyaris kehilangan jiwa. Namun aku sedar, dunia ini adalah terlalu zalim untuk manusia. Seperti suatu mimpi ngeri. Apabila aku telah meninggal dunia, barulah aku tersedar dari mimpi ini. Aku ditakdirkan untuk tersedar dari mimpi ini. Bercakap dengan takdir... surat untuk takdir... apakah yang engkau maksudkan itu, kematian?"

Aku terpegun, lalu membalas,"Surat untuk Takdir... Jika aku tidak dapat memberi sumbangan, seolah-olah aku sudah mati. Apabila aku menjadi bebanan orang, seolah-olah aku meminta orang membersihkan pusaraku. Apa bezanya hidup dengan mati? Bakatku dipersia-siakan... bebanan dipertingkatkan..."

Dragonizer bertanya,"Apa yang kau takutkan?"

Aku menjawab,"Setiap tahun, aku melihat idea-ideaku dirampas orang. Bukan aku yang memberi sumbangan, tetapi orang. Orang berjaya dengan idea-ideaku tetapi aku terus dibelenggu di dalam bidang Matematik ini!"

Dragonizer pantas menjawab,"Suatu hari nanti... suatu ketika nanti, kau akan menemui idea-idea yang lebih hebat lagi jika kau terus mendalami apa yang kau percayai. Percayalah pada diri sendiri. Jika kau tidak percaya pada diri sendiri, sia-sialah kau berusaha keras untuk mencari jalan untuk mendapatkan balik apa yang kau cita-citakan."

Aku semakin marah, "Tetapi kekangan? Aku terus dikekang! Bukankah bagus jika sekarang aku berhenti sahaja belajar untuk menyambung cita-citaku?... Tetapi aku tidak boleh! Hutang-hutang kontrak akan berkejaran! Maka aku tidak ada jalan, untuk meneruskan pengajianku. Sudah tertutup semua jalan untuk aku menukar kursus! Aku terpaksa berdepan dengan subjek-subjek Matematik yang tidak diguna pakai untuk seorang guru untuk mengajar matematik di sekolah! Sia-sia ilmu ini kupelajari!"

Dragonizer seolah-olah tersenyum dalam perkataan-perkataan mesejnya,"Kau mempelajari psikologi juga, bukan? Kau mempelajari ilmu-ilmu yang bernilai dua kredit, bukan? Dan kamu mendapat A untuk subjek-subjek itu, bukan? Cuma subjek-subjek Matematik sahaja yang kamu sering kecundang, bukan?"

Aku mengiya.

Dragonizer seolah-olah tersenyum sinis,"Apakah yang engkau pelajar sekarang ialah Matematik? Moyang Matematik hingga ke cicitnya Matematik yang tidak akan kau gunakan apabila kau sudah mengajar di sekolah?"

Aku mengiya.

Dragonizer menamatkan kata-katanya,"Ketahuilah, Matematik itu cuma perantaraan, kau sekarang sedang mempelajari erti kehidupan yang sebenar menerusi matematik. Penderitaan, kesabaran, kepimpinan, tanggungjawab, kesetiaan, kesyukuran dan hukamah... Bergembiralah, saudaraku."

Setelah membaca mesejnya. Aku bangkit. Dari luar tingkap, aku melihat burung-burung berterbangan bebas. Aku tersenyum. Hatiku berteriak!

Label:

posted by Romantis Selatan @ 6:46 PTG  
2 Comments:
  • At Jum Apr 14, 08:48:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter said…

    Salam

    Kekadang aku pun terfikir,susah payah aku belajar matematik dulu,nak-nak lagi matematik tambahan (aku cukup menyampah dengan kalkulus tu.hehehe)... walaupun dalam kehidupan harian tak pakai pun ilmu matematik sangat sebab dah ada calculator tapi betul la tu, minda kita lebih pantas berfikir dengan matematik........

     
  • At Rab Apr 19, 01:14:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku fikir matematik adalah lebih jauh dari apa yang kita fikirkan. kalau nak jadi pandai kita kena tau logik, matematik dan muzik. ada sesiapa boleh tolong ajar aku matematik?

     
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites