Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Rabu, April 26, 2006
Aku Terselamat Daripada Diculik Makhluk Asing

Aku masih ingat bila aku sunyi, aku ingin mencari sesiapa untuk berbual. Bila mereka tak ada, menulis itu menjadi satu perkara yang menarik. Namun ada suatu perkara yang meresahkan aku.

Aku seolah-olah semakin sebati dengan kesunyian. Aku seolah-olah ketagihan untuk menyendiri. Keseorangan. Pada masa yang sama aku ingin berbicara dengan orang lain.

Akhirnya aku sedar. Kesunyian boleh membawa ketagihan. Seperti rokok dan dadah. Tidak semua orang yang menghisap rokok, suka akan rokok. Mereka terpaksa merokok juga kerana ketagihan. Ini kisah benar yang diceritakan sendiri oleh beberapa orang perokok.

Begitu juga dengan penagih dadah. Bukan semua mereka mahu kekal dalam dunia hina itu. Mereka mahu menghindari dadah, namun mereka terperangkap kerana ketagihan.

Kesunyian juga akan menjadi satu ketagihan. Bukan semua orang suka akan ketagihan, namun mereka makin lama makin biasa dengan ketagihan. Apabila tiba masa untuk bersosial, mereka seakan-akan terancam kerana kebiasaan berasa sunyi terjejas. Menakutkan?

Kesunyian adalah racun. Ramai pensyarah yang pernah berbual dengan aku menyatakan hal ini.

Aku hendak mencari tempat belajar yang baru. Suasana baru. Aku akan keluar dari bilik yang serba sunyi ini untuk mencari tempat belajar yang ada orang. Biar pun tak dapat berbual dengan mereka. Asalkan mereka ada berdekatan, aku akan rasa hidup.

Ada kehidupan, barulah nampak dunia ini hidup. Di luar kolej, masih terdapat banyak motosikal dan kereta. Namun suasana cukup sunyi. Budak-budak kolej seolah-olah telah diculik oleh makhluk asing. Seolah-olah di dunia ini cuma tinggal aku seorang sahaja yang terselamat daripada diculik oleh makhluk asing.

KESIMPULAN: Makhluk Asing Memang Jahat. =p

Label:

posted by Romantis Selatan @ 11:38 PG  
2 Comments:
  • At Rab Apr 26, 01:19:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Saya juga ketagih kesunyian. Selalu mengelak daripada bersosial sedangkan dari zahir saya kelihatan ceria dan peramah.Nampaknya entri saudara kali ini, kena dengan diri saya. p/s: saudara nampaknya sudah makin selesa mengarang dan sudah punya identiti sendiri(dibandingkan dengan entri-entri sebelum ini). Syabas.

     
  • At Rab Apr 26, 09:14:00 PTG, Blogger Romantis Selatan said…

    Terima kasih kerana kata-kata semangat dan sokongan moral yang diberikan oleh saudari Haliza...

    Ketagihan Kesunyian ini bahaya juga ya?

     
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites