Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Selasa, April 25, 2006
Kisah Buaya Legenda (Bahagian 2)

TERATAK PUTIH DANAU HIJAU (Sansi Orp Lea )
Oleh: Romantis Selatan
Hak Cipta Terpelihara (C) 2006

Penebang Kayu Ma Shagou

Pada suatu hari, seorang penebang kayu bernama Ma Shagou telah pergi ke kawasan hutan Jingla berhampiran dengan Danau Hijau bersama-sama dengan dua orang anaknya Ma Shalou dan Ma Shaqou serta enam ekor Shinlap (sejenis gajah yang sangat besar tetapi setia). Ma Shagou berasal dari Arliang, kira-kira empat belas batu dari hutan Jingla. Tujuan Ma Shagou adalah untuk mencari empat batang kayu dari jenis Trup, iaitu sejenis kayu yang sangat keras dan cantik untuk dijadikan tiang bagi rumah baru sebagaimana yang dikehendaki oleh Orang Kaya Kailai. Memandangkan upahnya sangat tinggi, maka Ma Shagou tidak keberatan untuk meninggalkan kampung halamannya bersama-sama dengan dua orang anaknya dan enam ekor Shinlap untuk membawa pulang empat batang kayu. Dengan berbekalkan tiga tong minuman dan empat karung barang makanan yang diikat pada badan beberapa ekor Shinlap, Ma Shagou dan anak-anaknya bertolak ke Hutan Jingla Perjalanan dari Arliang menuju ke hutan Jingla memakan masa tiga hari.

Semasa di Hutan Jingla, hari sudah pun hampir gelap. Oleh itu, Ma Shagou telah memutuskan untuk berhenti berehat di Sansi Orp Lea. Mereka akan mula mencari pokok-pokok Trup pada keesokkan harinya. Shinlap-shinlap dibiarkan bermandi-manda di tebing danau.Di Orp Lea (Danau Hijau), pemandangan pada malam hari sangat menarik. Cahaya bulan yang terlukis di atas permukaan danau menyerlahkan keindahan Sansi Orp Lea. Sementara itu, Ma Shagou dan kedua-dua anaknya makan dan minum dengan senang hati. Kehidupan sebagai penebang kayu merupakan mata pencarian mereka bertiga. Memandangkan di Arliang tidak ada kayu-kayu yang bermutu, mereka bertiga sering diupah untuk mencari kayu-kayan di Hutan Jingla. Walau bagaimana pun, ini kali pertama mereka diupah untuk mencari kayu Trup. Kayu Trup Cuma boleh ditebang dengan Kapak Bermata Emas. Kapak ini diberi pinjam kepada mereka oleh Orang Kaya Kailai. Masa untuk menebang kayu ini bukannya sehari dua, itulah sebabnya mereka perlu membawa bekalan makanan yang banyak, selain beberapa ekor Shinlap di mana lima ekor daripadanya adalah kepunyaan Orang Kaya Kailai. Setelah kenyang, mereka pun tidur.

Label:

posted by Romantis Selatan @ 11:46 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites