Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Rabu, Julai 26, 2006
Pensyarah Sebagai Pelakon

Skrip Yang Dihafal Untuk Sebuah Buku

Ada buku untuk suatu subjek matematik, boleh dikatakan setiap tahun isi kandungannya akan diubahsuai dan setiap tahun akan ada kesilapan. Apabila kesilapan itu ditemui, pensyarah akan berkata, "Buku ini baru diterbitkan. Sebab itu ada kesilapan."

Begitulah setiap tahun, "Buku ini baru diterbitkan. Sebab itu ada kesilapan." Ia bagaikan skrip yang sudah dihafal. Kita boleh lihat peningkatan dalam kemahiran membentuk mimik muka, dan melontar suara oleh pensyarah untuk mengucapkan ayat tersebut.

Isi buku tersebut sebenarnya tidak begitu banyak berubah. Namun kesilapan pada tahun-tahun sebelumnya dikekalkan.



Lakonan Pensyarah Di Dalam Kelas

Sebetulnya, adalah baik jika pensyarah itu mengubahsuai cara pengajarannya. Maksud saya, pensyarah yang biasa bercakap dengan papan putih (tidak memandang langsung kepada pelajar) perlu mengubah lakonannya supaya sekali-sekala 'membenci' papan putih dan 'menaruh hati' kepada para pelajarnya. Mengucapkan 'kata-kata cinta' kepada pelajarnya.

Ada juga sesetengah pensyarah yang tiba-tiba naik emosional apabila ada pelajar yang menyoal di dalam kelas. Saya berpendapat, pensyarah ini tersalah aksi. Lakonan yang sepatutnya ditonjolkan adalah sebagai seorang pemimpin yang 'romantis' dalam menjawab persoalan pelajar.



Berlakon Sebagai Mak Leter/Pak Leter

Ada pula pensyarah yang berlakon sebagai 'mak leter' atau 'pak leter' di dalam kelas. Setiap kali masuk ke kelas, dia akan mengajar, kemudian berleter, kemudian mengajar, kemudian berleter. Seperti suatu bentuk janjang, pensyarah itu akan mengulanginya sehingga tamat pengajaran.

Mereka lupa bahawa setiap kali mereka berleter, para pelajar semakin letih. Yang sedia letih, terus tertidur. Leteran adalah seperti debu yang memadamkan api. Seperti ubat bius dan ubat tidur yang disuntik. Menyakitkan, meletihkan.



Pensyarah Sebagai Seorang Antagonis

Menakutkan, menyeramkan, mengejutkan dan menyayat hati apabila ada pensyarah yang mahu memegang watak sebagai penjahat. Sudah tersebar khabar angin mengenai pensyarah yang tidak memulangkan kertas ujian kepada pelajar selepas diperiksa, adalah pensyarah yang tidak menanda kertas soalan. Pensyarah yang kencing tugas seperti ini memang ada.

Ini diceritakan sendiri oleh pensyarah yang lain. Sebabnya, pensyarah tersebut memegang terlalu banyak kelas. Dia pening, dia sibuk dan dia membuat keputusan untuk tidak menanda kertas ujian. Lalu akhirnya dia mengeluarkan gred yang tidak baik kepada pelajarnya. Biasanya gred maut.



Pensyarah Sebagai Pelukis Seni Abstrak

Ini kategori pensyarah yang sukar difahami walaupun oleh orang yang berjiwa seni. Mungkin revolusi seni logik telah ditemui secara tidak sengaja oleh sesetengah pensyarah.

Biasanya pensyarah ini suka mencatat nota secara berterabur di papan putih. Sekejap di kiri, sekejap di kanan sehingga pelajar tidak dapat menyalin apa yang tertulis di papan putih. Ditambah pula dengan 'sajak sindiran dan puisi leteran' yang memanaskan telinga dan menghauskan minyak untuk api belajar, hasil pengajaran menjadi kabur.

Apa kata jika pensyarah itu berlakon sebagai pensyarah yang strategis. Seperti Sun Tzu, Zhu Geliang, Napoleon Bonaparte atau mana-mana ahli strategis terbilang. Membentuk pengajaran secara tersusun dan berstruktur. Menggunakan masa secara optimistik. Bukan dipenuhi oleh leteran yang meletihkan dan lukisan abstrak yang mencerminkan 'kemelut hati seorang yang putus cinta.'

Sepatutnya membuat garis pembahagi secara menegak pada papan putih sebelum menulis. Ini memudahkan jalan kira dibuat. Sebabnya, ada pelajar yang mungkin telah letih dengan sesi pembelajaran sebelumnya pada hari yang sama dan memerlukan sesuatu yang 'menangkap' untuk memperbaiki daya tumpuan.

Hal ini bukan sahaja menjimatkan masa, malah membantu meningkatkan kualiti pengajaran, menjimatkan masa mengajar, meningkatkan kefahaman pelajar, menyenangkan hati pensyarah dan melegakan semua pihak.

Lupakan kaedah pensyarah tradisional dan spontan. Mulakan kaedah pengajaran yang profesional dan strategis. Inilah baru dipanggil pensyarah zaman milenium.



Pensyarah Yang Berlakon Sebagai Hero/Heroin

Ya, inilah pensyarah yang kita cari! Pensyarah ini menyebabkan pelajar-pelajar sentiasa berasa selamat untuk berada di kelasnya. Pensyarah hero sentiasa mengambil berat, dan membuatkan para pelajarnya teruja.

Ada pensyarah yang menelefon kepada pelajar yang ponteng/tidak hadir kelas semasa kelas kuliah. "Kau, apasal tak datang kelas hari ni Mat? Kawan-kawan kau semua dah tunggu dalam kelas ni."

Ada pensyarah yang prihatin terhadap pelajar yang bermasalah. Dengan 'deria superhero' yang dimilikinya, dia mendekati pelajar yang bermasalah dan membantu dengan memberi panduan kepada tersebut. "Din, jom saya belanja awak makan hari ni. Saya nak berborak-borak dengan awak sikit."

Tidak lupa pula slogan dan kata-kata motivasi yang sentiasa diserlahkan di dalam kelas. Pelajar sentiasa bermotivasi dan bersemangat waja.

Kebanyakan 'superhero' mempunyai alat, kuasa, kostum atau senjata khas. Begitu juga dengan pensyarah. Mereka mempunyai kuasa persediaan mengajar, mereka mempunyai alat bantu mengajar, kaedah menulis di papan putih secara tersusun, mereka mempunyai kuasa x-ray untuk mendiagnosis masalah pelajar, mereka mempunyai kuasa psikik untuk membaca jiwa pelajar, mereka memiliki kekuatan untuk menghancurkan raksasa yang memerangkap keyakinan pelajar, mereka mempunyai pesona untuk memimpin pelajar.

Bak kata, seperti Batman dan James Bond, mereka mempunyai perancangan yang sangat teliti dalam setiap sesi pengajaran mereka. Saya kaguuuuuummmm dengan pensyarah ini.

Bak kata sekali lagi, pensyarah adalah 'role model'. Bukan 'role' yang berguling-guling macam dalam Gitu-gitu Apek di Astro, tetapi contoh teladan. Pensyarah harus memaparkan keprihatinan mereka dan kesediaan mereka sebagai pensyarah. Bukan mengajar secara spontan, bercakap laju, tidak prihatin, bercakar ayam di dalam kelas. Mereka harus jadi hero/heroin di dalam kelas.


RS: Sesiapa yang bingung dengan entri saya yang berjudul "Perhimpunan Siber Saudara Naga" harap-harap akan menemui jawapannya dalam entri ini. "Dalam, sungguh dalam." begitulah kata salah seorang pengunjung dalam peti jerit saya. Saya tahu pengunjung itu 'menangkap' sesuatu dalam entri saya itu.

Label:

posted by Romantis Selatan @ 10:20 PTG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites