Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Khamis, Julai 13, 2006
1/4 DARIPADA KISAH HIDUP TELAH SELESAI

Kisah ini tidak pernah saya ceritakan di dalam blog saya ini, kerana telah dipesan oleh seorang genius psikologi - Dragonizer, supaya melupakannya. Tidak ada penyelesaian untuk mengingati orang yang telah mati. Namun pada hari itu, 8 Julai, saya tahu... selama ini mereka 'mati'.

Saya lupa memberitahu, pada 9 Julai 2006. Itu adalah satu tarikh, di mana saya menemui satu jawapan untuk satu perkara.

Sekitar jam 7.00 malam itu, satu persoalan yang telah menyelubungi diri saya, terjawab. Satu tempat yang sudah lama tidak saya kunjungi. Maaf, itu adalah tempat yang tidak dapat saya jejaki lagi. Tidak tertera pada peta alamat saya. Mereka telah hilang sejak... bertahun-tahun dahulu.

Hari itu, saya mendapat tahu, mereka belum meninggal dunia. Saya rasa hari itu cukup menggembirakan saya. Persoalannya, siapa yang membuat berita palsu itu? Berita yang cukup membuatkan hati saya sengsara selama beberapa tahun ini.

Namun hati saya tetap dapat merasai. Kewujudan mereka. Sebab itu adalah pertalian yang sudah tidak boleh diputuskan.

Nama-nama ini telah tersemat di dalam degupan jantung saya. Ketika sakit, saya berharap agar mereka hidup kembali, berada di sisi saya. Setiap malam, saya rindu untuk melihat mereka pada pagi esok...

Saya meletakkan masa depan kepada anak-anak ini. Sehingga 'kematian' itu dipalsukan beberapa tahun lepas. Kematian itu adalah tidak benar, namun kehilangan itu adalah benar.

Sepanjang tempoh itu, saya adalah bukan saya.

Dan pada 9 Julai 2006. Saya anggap perkara itu telah selesai. Jawapannya ialah tidak ada jawapan.

Benarlah kata Dragonizer, tidak perlu ingat lagi perkara itu.

Mereka benar-benar telah mati.

Tidak ada lagi...

cuma sesekali terdengar suara mereka...

dan telefon itu tetap berdering...

tetapi rumah itu telah sunyi...

tidak ada lagi...

benar-benar sudah tidak ada lagi...

Saya terus membiarkan tingkap itu terbuka.

Dan kolej itu terus menghadap pokok-pokok yang menghijau dan angin yang begitu kuat menyapa dari ketinggian 100 meter.

Katanya dahulu ada penunggu di sini.

Sekarang mereka telah berpindah.

KISAH ITU BENAR-BENAR TELAH TAMAT?

IA TAMAT BUAT WAKTU INI. Tidak perlu diceritakan lagi.

Label:

posted by Romantis Selatan @ 9:57 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites