Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Khamis, Julai 20, 2006
Budaya Pekerja - Benar-benar Marah!!!

Berita semalam langsung tiada minat untuk saya belek dan baca. Hari ini baru saya berpeluang untuk membacanya. Tajuk muka depan sebuah akhbar tempatan, cukup memanaskan hati.

Ketika orang lain berhempas pulas untuk mendapatkan suatu pengiktirafan, ada pula yang cuba menyelinap dengan kaedah mudah penuh berhelah. Bayaran serendah RM200 membuahkan ijazah.

Nampaknya syarikat dan majikan tempatan harus lebih peka, setiap calon temuduga harus disemak rekodnya di peringkat IPT. Sepatutnya ada rekod. Bekas pelajar atau alumni.

Kenapalah pada zaman berinformasi ni masih ada manusia yang begitu ______ dan _______ ? Begitu juga dengan kes pengangguran di kalangan lepasan IPT baru-baru ini. Jika ada rekod tempat bekerja dan sekolah, takkan ada masalah.

Perkara macam ni pun tak boleh fikir? ______ !!!

Contohnya macam graduan pelajar pendidikan yang menganggur. Kalau pihak dari Pusat Pendidikan sama ada Daerah atau Negeri ada membuat rekod, contohnya sekolah mana yang belum cukup guru subjek itu ini, sekolah mana yang perlukan penambahan guru dan sebagainya. Masalah ini akan selesai dengan mudah. Saya hairan kenapa sudah 30 tahun masalah rekod ni masih belum selesai.

Ini zaman teknologi maklumat. Ciptalah satu sistem rekod untuk para graduan. Itu pun tak boleh fikirkah? _______ !!!

Saya benar-benar marah sejak beberapa hari ini. Ya, sudah beberapa hari.

Beberapa hari lepas, datang beberapa orang junior meminta saya mengajar mereka subjek-subjek bukan matematik. Sebabnya, pelajar-pelajar yang belajar dengan saya sebelum ini mencipta kejutan dengan mendapat A untuk subjek-subjek tersebut.

Malah ada yang menghantar mesej yang mengatakan, mereka mahu dapat A, sebab itu mereka mahu jumpa saya. Seolah-olah saya ini pensyarah yang dapat memberi mereka A. Saya membalas dengan mengatakan saya cuma membantu, mereka mesti berusaha dan Tuhan akan menentukan.

Namun saya masih marah melihat sikap ada segelintir pelajar dalam kumpulan tersebut, datang dengan pelbagai alasan. Ada yang kata dia sangat sibuk dan letih. Semasa menetapkan pertemuan pada masa akan datang ada yang minta saya korbankan masa saya, kebebasan saya, sebab mereka mahu belajar matematik pada waktu tersebut. Habis, saya? Saya tak perlu belajar matematiklah? Ini siapa punya tugasan? Saya dah lama ambil subjek ni. Dah lama lepas! Ini masalah awak! Kenapa saya kena korbankan masa saya?

Sebenarnya, saya cukup marah! Sebabnya, saya sudah mengajar mereka dari perkara asas hinggalah ke perkara yang paling akhir. Saya sudah berikan contoh. Mereka faham, tetapi masih malas untuk berusaha. Contohnya dalam hal-hal mencari maklumat. Patutkah saya yang cari semua tu. Itu kerja mereka. Mereka perlu ingat, saya pengajar, mereka belajar dengan saya. Jangan minta saya carikan itu ini. Benda tu awak boleh cari sendiri. Senang saja.

Saya boleh bagikan skema atau contoh ayat. Saya dah berikan banyak. Mereka faham dan mereka cuba. Saya suruh mereka cuba buat ayat. Mereka buat. Mereka boleh. Tetapi kenapa mesti saya berperanan seolah-olah saya adalah ahli kumpulan mereka. Kena turut serta cari maklumat itu dan ini. Mereka kata susah nak cari buku rujukan. Mereka kata mereka letih dan sibuk. Saya? Saya juga ada hal saya sendiri. Kalau saya ada buku rujukan, saya akan beri. Kalau saya ada skema, saya akan tunjukkan. Tetapi saya tak ada itu semua. Sebab dah bertahun-tahun berlalu. Buat apa saya nak bebankan diri saya dengan semua tu. Tercari-cari asrama dan bilik kosong untuk disewa sambil bawa benda-benda yang dah selesai. Patutkah?

Tetapi saya dah berikan mereka contoh. Dari awal hingga akhir. Mereka cuma tak yakin dengan kebolehan mereka sebenarnya. Sebab tugasan mereka pernah ditolak oleh pensyarah kerana terlalu ______.

Buat sendiri! Cari sendiri! Dah siap nanti tunjukkan kepada saya. Biar saya semak. Kalau ada salah biar saya betulkan. Kalau dah siap, teruskan dengan kerja yang seterusnya. Itu kata-kata terakhir saya. Saya rasa mereka sangat beruntung. Saya lihat buku rujukan yang mereka dapat, keluaran terbaru dan lebih lengkap dan mudah berbanding buku-buku lama.

Paling saya marah, bila ada pelajar yang buka cerita lain masa mereka datang ke bilik saya. Maksud saya cerita yang tak ada kaitan dengan diri mereka. Mengumpatlah, apa lagi? Mereka kata kawan mereka yang sekumpulan dengan kawan mereka yang satu lagi. Seorang tu langsung tak buat kerja. Budaya malas. Budaya parasit.

Kalau awak ketua kumpulan. Awak kena tegas. Cari kerja untuk ahli-ahli kumpulan awak. Bukannya jadi hamba tak bergaji. Seorang pelajar memberi alasan, dia tak bawa laptop, jadi dia tak dapat menaip. Apa dia buat? Dia main SMS. Saya tegur. Kalau awak tak dapat menaip, tulislah! Kalau tak dapat tulis, buat kerangka dahulu! Itu pun tak boleh fikir! Awak jangan ingat bila saya ajar, awak akan terus dapat A. Bukan saya yang periksa kertas awak nanti. Bukan saya yang bagi markah.

Bila sebut soal saya hendak pergi berjumpa mereka untuk matematik, semua bagi alasan itu dan ini. Saya sibuk malam ni. Saya ada hal. Jarang-jarang saya dapat berjumpa mereka. Tetapi kalau soal mereka nak datang jumpa saya. Korbankanlah masa saya. Mereka sibuk. Mereka nak belajar waktu tu. Saya kena korbankan masa saya, kata mereka.

Tidak. Kalau saya kata saya sibuk. Saya takkan berurusan dengan mereka. Tegas dan garang. Siapa yang tolong saya masa saya cari bilik asrama yang kosong untuk disewa? Tidak ada! Bila saya susah, siapa yang tinggalkan saya. Saya seperti angin pada pandangan mereka.

Apabila mereka susah, mereka akan datang cari saya. Korbankan saya? Jangan harap. Tegas dan garang. Asertif. Saya tahu hak saya. Saya tahu had yang saya boleh beri kepada mereka.

Ini prinsip Jiwa Naga yang saya pelajari. Sila hormat.

Label:

posted by Romantis Selatan @ 10:31 PG  
2 Comments:
  • At Jum Jul 21, 01:18:00 PG, Blogger Azhar Ahmad said…

    Yupppp... Kadang2 berlaku camnih biula kita ada sesuatu. Masa tu ramai org dtg kat kita. Bila kita tiada sesuatu dan perlukan sesuatu, maka akan ramailah org lari.

    Saya juga bermasalah camnih. At last saya jumpa kaunselor. UTM kaunselornya menenangkan hati. Dan saya belajar sesuatu. Berani berkata TIDAK! Alhamdulillah saya berjaya!

     
  • At Jum Jul 21, 10:09:00 PTG, Blogger Romantis Selatan said…

    Bila bercakap fasal kaunselor, teringat saya suatu ketika dahulu, ketika saya berada pada saat yang sangat genting, seorang kaunselor datang pada saat itu juga untuk membantu saya. Ada diceritakan dalam entri yang sebelum ini, sekitar bulan Mei atau Jun 2006.

     
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites