Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Khamis, Ogos 24, 2006
Tertanya-tanya

Saya tidak tahu apa yang menyebabkan hari-hari terakhir dalam bulan Ogos ini begitu sunyi. Saya cukup rindu akan sesuatu. Cukup ingin mengingati hari lalu. Setiap petang, ketika matahari sudah hampir terbenam, saya akan melihat dari tingkap bilik asrama.

Mendengar suara-suara kanak-kanak bermain di padang sana. Juga melihat deretan motosikal dan kereta yang baru pulang dari bekerja.

Dalam kelas petang tadi, pensyarah itu memberitahu mengenai tempoh tarik diri. Pelajar-pelajar yang mendapat markah terkumpul pada nilai yang rendah digalakkan untuk menarik diri bagi menjaga kedudukan mereka di universiti.

Kelmarin, dia memulangkan kertas-kertas ujian. Sesiapa yang tidak mendapat kertas ujian bermaksud markahnya teruk dan akan dipanggil bertemu dengannya. Saya mendapat kembali kertas ujian saya. Di belakang saya, ramai pelajar yang tidak mendapat kertas ujiannya. Ada yang sudah merah matanya. Risau dengan pencapaiannya.

Saya walau bagaimana pun tidak berpuas hati dengan markah saya. Pensyarah mengatakan sesuatu kepada saya. "Cuba lagi." Atau saya tersalah dengar? "Usaha lagi?"

Hari ini, selepas memberi taklimat mengenai tarik diri. Pensyarah memberitahu bahawa dia akan memulangkan semua markah ujian dan tugasan supaya pelajar-pelajar boleh menarik diri sekiranya markah yang diperolehi adalah rendah.

Pensyarah memulangkan kertas tugasan. Semua kumpulan mendapat tugasan masing-masing yang telah ditanda. Saya menanti tugasan saya yang berkulit biru itu dipulangkan. Satu demi satu kumpulan mendapat tugasan masing-masing. Tugasan saya tidak dipulangkan. Pensyarah melihat tugasan saya sebelum meletakkan di atas meja.

Tugasan itu saya buat secara bersendirian. Tidak ada ahli kumpulan. Memandangkan tajuknya lebih kurang sama, saya cuma perlu menggunakan tugasan yang pernah saya buat dahulu. Pada semester yang terdahulu, ketika kali pertama saya mengambil subjek ini dengan pensyarah ini.

Pensyarah itu memberitahu. Jika pelajar tidak mahu tarik diri dan masih yakin untuk mampu mendapat A walaupun markah terkumpul terlalu rendah, mereka masih boleh mencuba pada peperiksaan akhir. Pensyarah kata jika markah peperiksaan terakhir lebih daripada 40/50, dia akan berikan A walaupun markah terkumpul untuk subjek yang diajarnya itu sebelum ini adalah rendah. Saya tersenyum.

Kelas berlangsung seperti biasa.

Habis waktu kelas, pensyarah menyusun bahan-bahan pengajarannya. Buku tugasan saya yang berwarna biru itu diletakkannya paling atas antara bahan-bahan lain. Dia berlalu pergi, keluar dari kelas.

Saya tertanya-tanya.

Label:

posted by Romantis Selatan @ 8:09 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites