Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Jumaat, Oktober 26, 2007
Pada Petang Yang Sunyi

Petang ini, hari ini, kelmarin, semalam dan sebelumnya. Aku rasa kesunyian. Sejak akhir-akhir ini, aku sering mengalami sakit kepala. Aku seolah-olah tidak dapat membezakan kebenaran lagi. Wujud kepercayaan yang membezakan dunia nyata dan palsu. Seakan-akan delusi.

Semalam, aku bermimpi, seorang pensyarah Matematik, telah meluluskan satu subjek yang menjadi kebimbanganku. Dia menukar markahku dan ini menjadikan aku lulus subjek tersebut. Kemudian aku tersedar, dan mendapati, itu cuma mimpi.

Aku ingin keluar dari bilik yang gelap ini. Aku ingin mencari cahaya. Semua orang pasti membenci aku. Aku adalah bebanan semua orang. Aku adalah orang yang mengecewakan semua orang. Orang yang tidak dapat membuat keputusan yang betul untuk diri sendiri.

Aku adalah orang yang rugi. Selalu merugikan diri sendiri. Sifat lembut hati adalah puncanya. Semua orang yang pernah meminta tolong kepadaku sudah pergi jauh. Mereka tidak mengenali diri aku lagi.

Apabila mereka mendapat berita kejayaan. Mereka akan datang merisik. Cuma mahu berkongsi yang baik-baik sahaja, yang bahagia sahaja. Cuma itu. Kesedihanku, kesusahanku, mereka lontarkan jauh-jauh dari minda dan hati mereka. Tak kurang juga yang menyalahkan aku. Itu masalah aku, bukan masalah mereka.

Aku berdendam dengan mereka ini. Aku pasti, mereka suatu hari nanti akan diberi pengajaran. Kemudian mereka akan sedar, betapa mereka ini golongan yang mementingkan diri sendiri. Aku yang menolong mereka dan mereka cuma rasa, mereka WAJIB ditolong, tetapi apabila aku yang memerlukan pertolongan, mereka berpura-pura tidak nampak.

Mereka mempunyai alasan, mereka sibuk. Mereka ada kehidupan sendiri yang perlu mereka uruskan. Kalau begitu! Baiklah ...

... aku akan mengingati perkara ini sampai bila-bila. Kehidupan mereka akan musnah dengan sifat pentingkan diri sendiri mereka. Mereka ingat ini adalah permainan. Kalau begitu biarlah kebinasaan menjadi permainan hidup mereka... sampai MATI!

Label:

posted by Romantis Selatan @ 5:27 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites