Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Isnin, Mac 27, 2006
Apabila Dipinggir Oleh Pelajar Bijak Matematik

Seperti lahirnya satu kesedaran setelah berulang-ulang kali aku mengalami situasi terhina apabila cuba mendekati pelajar-pelajar yang dianggap bijak matematik di tempatku. Bukan semua, cuma ada segelintir yang agak mengecewakan aku. Aku pula bukan suka menjadi bebanan orang.

Aku masih ingat ketika aku mula-mula masuk ke IPT ini dahulu. Umur aku sekitar 17-18 tahun ketika itu. Pada masa itu aku rasa agak tersisih kerana kekurangan. Namun aku bijak mencari kawan. Aku menjadi seorang yang agak nakal untuk menarik perhatian. Aku menjadi seorang pelajar yang agak popular. Namun itu tidak mampu mengubah aku menjadi pelajar yang bijak matematik. Aku menyertai "study group". Selalunya akulah yang paling ketinggalan dan paling banyak bertanya. Langkah seterusnya aku cuba menukar kursus. Tetapi gagal, atas sebab-sebab tertentu. Sistem universiti. Ibu bapa. Sikap aku sendiri pada masa itu. Aku masih berharap aku bukan betul-betul cacat matematik. Pada masa yang sama aku tidak mahu menjadi bebanan orang.


Aku cuba mendapat panduan daripada pelbagai pihak. Aku harap pada ketika itu aku akan menjadi pelajar yang bagus dalam matematik. Pernah aku dimarahi oleh seorang pensyarah kerana aku sering menemuinya. Dia memarahi aku kerana bertanya soalan-soalan yang dirasakannya aku patut faham.

"Awak tak baca nota yang saya bagi?"

"Itu pun awak tak faham?"

Dan aku masih ingat bagaimana aku disindir oleh pensyarah kerana gagal menjawab soalan di dalam ujian.

"Ada seorang pelajar tu, punyalah rajin dia belajar. Sampai tertukar rumus. Entah berapa banyak buku dia rujuk..."

Itu ayat yang dilontarkan kepada aku di dalam kelas semasa aku masih di Tahun Satu. Selepas itu aku tidak lagi berminat untuk menemui pensyarah, sekiranya aku lemah matematik. Aku takut untuk bertanya soalan-soalan yang aku kira cukup asas. Aku cuba membuat rujukan. Kemudian aku menemui satu idea baru mengenai rumus. Aku rasa cara ini lebih senang untuk dipelajari. Lalu aku menemui pensyarah tersebut lagi. Hasilnya... aku rasa semangatku dibunuh. Pensyarah nampaknya tidak senang melihat aku mengambil masa yang lama untuk memahami sesuatu yang asas.

Salah siapa? Bukan aku yang mahu meneruskan pengajian dalam bidang ini. Ini permintaan ibu bapa aku. Aku menjadi ayam laga. Kehebatan aku di sebut-sebut. Pelajar terbaik mesti ambil bidang yang hebat juga. Bidang yang aku mahu itu konon-kononnya tidak hebat. Mereka, ibu bapa aku cuma fikir pekerjaan yang hebat-hebat. Mereka tidak pernah berfikir masa depan aku. Kalau aku sambung ke peringkat yang lebih tinggi. Sarjana. Ph.D. Bidang yang tidak hebat itu akan jadi hebat juga.

Aku sebagai alat untuk mempamerkan kebanggaan mereka. Cita-cita mereka. Cita-cita aku? Aku sudah cuba yang terbaik. Apabila aku berjaya mendapat A dalam subjek-subjek bukan matematik. Mereka langsung tak menghargai aku. Sebaliknya mereka cuma bertanya: "Kenapa matematik dapat teruk!"

"Kalau orang tanya kenapa awak belum habis-habis lagi belajar, aku cakap sebab engkau main-main!" Sindir ibuku suatu ketika dahulu. Ketika itu konflik cukup kuat. Sudah berapa kali, aku sambut hari raya dengan rasa... sebuah percutian yang berakhir dengan bencana. Tidak ada hari raya untuk diriku.

Aku masih ingat suatu ketika aku bertemu dengan seorang pensyarah yang baik hati dan rasional. Aku suka pensyarah ini. Aku menganggapnya sebagai ibu. Suatu hari aku telah memohon kepadanya untuk mengadakan satu tarikh yang baik supaya aku dapat meluangkan masa belajar dengannya mengenai satu subjek. Aku rasa seronok kerana mendapat tunjuk ajar tetapi tidak lama kemudian datang seorang pelajar junior yang bijak matematik. Melihat kami sedang belajar, dia pun ingin turut serta. Kemudian dia bertanya pelbagai masalah-masalah tahap tinggi. Aku pun dipinggirkan begitu sahaja. Pensyarah lebih berminat untuk menjawab soalan-soalan pelajar tersebut. Aku cuba untuk turut serta. Cuma diketawakan sahaja. Dalam diam, aku tahu... aku cacat matematik.

Aku pernah belajar di bilik asrama pelajar-pelajar junior. Menaiki basikal. Itu satu-satu pengangkutan yang aku miliki. Mengharungi malam hari. Ditemani anjing-anjing liar. Embun dingin. Adakalanya malam hari, aku rasa cukup letih lalu tidur di atas lantai yang sejuk.

Pernah juga aku berjanji dengan seorang pelajar junior. Kemudian aku datang ke biliknya. Menunggunya seperti menunggu seorang pensyarah. Aku rasa aku sudah cukup merendah diri. Mengorbankan maruah untuk menjadi lebih baik. Seorang senior yang...

Aku cuma mahu jadi baik. Kemudian. Aku rasa aku perlu berubah. Kini aku telah gunakan satu pendekatan baru. Aku tidak mahu asyik bergantung kepada pelajar. Mereka tidak dibayar gaji untuk mengajarku. Mereka juga mahukan kebebasan untuk belajar.

Aku kini lebih kerap berusaha untuk mendapatkan bahan-bahan belajar sendiri. Walaupun hasilnya tetap sama. Aku sendiri tidak faham kenapa... aku masih cacat matematik. Sekurang-kurangnya aku telah berusaha. Aku cuba dapatkan skema jawapan untuk latihan. Aku cuba dapatkan lebih. Lebih banyak bahan.

Aku sering datang awal ke kelas. Adakalanya dua jam lebih awal. Untuk merebut tempat duduk. Tetapi pelajar-pelajar junior ada yang biadap. Dikriminasi. Mereka sering menyuruhku duduk di tempat lain. Sebab mereka mahu duduk bersama rakan-rakan mereka. Sedangkan rakan-rakan mereka datang lambat ke kelas. Aku sering duduk di bahagian tengah dan hadapan kelas untuk memudahkan konsentrasi. Adakalanya mereka menyindir aku.

"Hai, takkan asyik nak berkepit saja!"

"Awak tinggi, awak patut duduk di belakang."

"Bagilah kita orang duduk sebelah menyebelah. Awak duduklah dekat sana tu!"

Inilah sikap pelajar-pelajar hari ini. Pelajar dulu lebih menghormati senior. Pelajar kini, bukan senior sahaja, malah pensyarah pun nak diarah-arahkan.
Adakah semata-mata aku cacat matematik... aku ingin dapatkan maruah aku kembali. Pelajar kini begitu tinggi egonya.

Jika mereka jadi pemimpin pada masa akan datang. Aku rasa aku tidak perlu daftar mengundi. Tidak layak untuk jadi pemimpin. Tamadun manusia semakin musnah. Hancur. Roboh.

Namun masih ada beberapa orang pelajar junior yang bersopan dan baik hati. Pada masa depan, mungkin aku patut ceritakan mengenai mereka juga sebagai kredit.


Label:

posted by Romantis Selatan @ 11:04 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites