Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Ahad, Mac 26, 2006
Mengubati Diri Dengan Menulis Blog

Hari ini nampaknya begitu rancak aku menulis, mengisi blog dengan kata-kata jiwa. Mungkin kerana sepanjang hari ini aku berasa sangat-sangat sunyi.

Sepanjang hari ni... aku berasa berat di hati. Seperti ais yang tajam menikam jantung, hati dan paru-paru. Seolah-olah darah mengalir keluar dari jantung. Mungkin jantungku telah bocor. Itu cuma satu imaginasi...

Setiap kali aku menulis... seperti rembesan air hangat, mengalir keluar dari paru-paru. Seperti air batu yang ditekankan ke atas dada... semakin berkurangan. Aku hanyut dalam tulisan-tulisanku.

Masih dengan kisah hidupku yang lalu. Sebelum wujudnya blog ini. Aku cukup khuatir sama ada kebolehanku untuk menulis masih ada. Atau masih sehebat zaman persekolahan dahulu. Sudah lintang pukang, tatabahasa dan susunan ayatnya. Ini adalah simbolik terhadap jiwaku yang sentiasa di dalam dilema. Aku rasa bakat menulisku semakin jauh ketinggalan. Sudah lama aku tidak berdepan dengan skrin komputer untuk menulis. Dahulu aku banyak menulis. Namun semua catatanku berlalu begitu sahaja. Catatan masa lepas. Mungkin pada masa hadapan, jika sudah relevan, akan aku poskan ke dalam blog ini. Catatan mengenai kematian seorang adik, yang dirindui. Itu juga pernah menjadi satu punca, kehidupanku sentiasa mendung, dibasahi titisan hujan dari mata hati.

Biarku penuhi ruang masa yang ada ini untuk menceritakan kisah silam. Dikira dari saat ini, kira-kira 7 tahun yang lalu, aku telah diumumkan menjadi seorang pelajar cemerlang. Benar aku cemerlang, padahal aku masih kekurangan dalam matematik dan sains. Aku tidak pasti sama ada ini sudah ketentuan takdir. Aku lebih berkebolehan dalam bidang sastera.

Sudah banyak kejutan yang aku pernah buat, sejak zaman sekolah rendah, sejak tadika. Aku tidak perlu berbohong, pada saat aku mengenal huruf ketika usiaku 3-4 tahun. Aku sudah boleh mengeja. Perkataan pertama yang aku eja ialah... BOLA. Aku tidak tahu bagaimana aku boleh mengeja. Aku cuma mengetahui, aku mampu mengeja. Seperti anak itik yang mampu berenang tanpa diajar. Aku boleh mengeja.

Aku didaftarkan di sebuah tadika, ketika aku berusia kira-kira 4-5 tahun. Ketika itulah, aku mula melakukan pelbagai perkara yang mengagumkan. Aku rasa aku lebih berbakat dalam bidang sastera, seni dan kreativiti. Aku mungkin boleh menjadi seorang arkitek atau sasterawan. Mungkin juga doktor? Mengenai kebolehan mengingat; daya ingatakanku dikatakan cukup kuat, tetapi aku sendiri sampai sekarang tidak pasti kebenarannya.

Aku mahu lupa semua perkara pada masa silam. Namun, aku tidak tahu sama ada aku berupaya berbuat demikian. Aku mahu lihat kehidupan ini dari sudut pandangan yang baru, segar dan dengan daya inkuiri yang cukup kuat. Namun, ada antara orang di persekitaran yang tidak memahami niatku, tindakanku.
Bagi mereka, cukup seronok untuk mengenakan aku dengan kata-kata yang menghina. "Tak habis lagi. Ha, nanti kita konvo sekalilah." Kata-kata tajam dari junior satu fakulti. Apa mampu kukatakan selain... manusia sekarang semakin biadap. Budak-budak zaman sekarang makin bijak, ilmu pengetahuan dan kemahiran belajar juga lebih lengkap. Aku selalu juga berkunjung ke bilik mereka untuk 'mencuri' kemahiran-kemahiran itu. Ada junior yang baik hati, ada juga yang kurang ajar.

Aku masih ingat beberapa hari lepas, aku membantu seorang junior untuk memperbaiki tugasannya. Ini kerana tugasan yang dibuatnya secara berkumpulan itu telah ditolak (tidak diterima oleh pensyarah). Dari situ aku sedar, budaya perigi cari timba. Betul, aku sebagai seorang pengajar terpaksa berulang alik untuk mengajarnya. Terbalik bukan? Pada masa yang sama aku dihina secara halus, "Abang, kalau abang nak tengok tugasan (matematik), abang datang ke blilik saya. Malam semalam abang tak datang, kan saya dah suruh abang datang! Kalau abang nak, malam ni abang datang."

Sedangkan pada malam itu aku menderita sakit. Aku tidak mahu bergerak banyak. Aku mahu rehat. Dengan hinanya, semua keadaan menyerang kelemahanku. Aku tidak mahu menjadi beban orang. Malangnya. Malangnya. Aku akan cuba untuk mengubah nasib ini. Aku tidak akan menjadi beban lagi pada suatu hari nanti. Sebelum aku mati, maruah aku mesti aku pulihkan.

Semua perkara mesti aku juga yang pergi ke biliknya. Aku tidak ada apa-apa bakat yang boleh aku tonjolkan lagi di IPT ni. Cuma tinggal subjek-subjek matematik sahaja. Aku mendapat keputusan cemerlang untuk subjek-subjek bukan matematik. Ramai pelajar yang berebut-rebut untuk menyertai kumpulan tugasan bukan matematik yang aku kendalikan. Mereka ada yang menumpang, dan telah tamat pengajian. Bekerja, gaji hampir dua ribu sebulan. Aku? Masih menjadi bebanan orang. Dihina, dipandang rendah kerana tidak ada kebolehan dalam matematik. Sedangkan jika 7 tahun lepas, aku berkeras hati untuk mengambil bidang yang berkaitan dengan cita-cita sejak zaman sekolah dahulu. Mungkin sekarang aku sedang menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah. Kegawatan ekonomi. Kekangan ibu bapa.

Kerana sebab itu, sekarang. Aku terpaksa belajar dengan sekumpulan budak-budak yang agak biadap. Tidak semua, masih ada seorang dua yang aku kira agak bersopan, walaupun kebolehan mereka 5 hingga ke 8 kali ganda lebih baik dalam soal mempelajari matematik. Aku dapati mereka dengan sekali ajar sahaja sudah dapat memahami. Malah boleh menjawab soalan-soalan yang belum diajar oleh pensyarah.

Bercakap mengenai biadap. Mengingatkan aku mengenai derhaka dan taat. Aku ingin bercakap soal anak yang taat. Aku menyesal kerana aku menjadi anak yang 'taat'. Bukan... pada masa itu aku tidak memahami apa maksud anak yang taat. Definisi anak yang taat.

Aku harus mengubati diri. Menyesali diri kerana tidak memahami definisi tersebut. Anak yang taat, ialah anak yang mematuhi perintah ibu bapanya, arahan ibu bapanya selagi arahan tersebut adalah terbaik untuk dirinya, agamanya, keluarganya, masyarakat dan negara.

Lihatlah kesannya sekarang. Kerana gagal memahami maksud anak yang taat. Aku terpaksa menanggung penghinaan... Sudah 7 tahun...

Dalam tempoh ini... seorang mahasiswa mungkin telah berkahwin dan mempunyai satu, dua atau lebih anak. Seorang ayah sudah menjadi datuk... seorang ibu menjadi ibu mertua...

Seorang bayi... sudah pun boleh berlari... bercakap.. berhujah? Berbohong? Bergurau... Menjadi abang... atau kakak... menjaga adik..

Adik... Dahulu aku mempunyai seorang adik... satu kenangan silam... yang akan aku kongsikan dalam blog ini suatu ketika nanti... akan datang...

Label:

posted by Romantis Selatan @ 7:25 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites