Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)

Ini adalah blog mengenai perbicaraan antara manusia dengan... pelbagai perkara. Penulis menganggap takdir sebagai pembaca setia surat-suratnya yang sudah nyata tidak mampu dikirimkan kepada empunya. Mereka... mungkin sudah tidak ada lagi. Penulis memiliki definisi tersendiri terhadap kesunyian. Apakah erti kesunyian? Aku memahaminya tetapi engkau tidak.
Khamis, Januari 25, 2007
Abang Ipar Yang Pemalas

Dua minggu yang lalu aku telah berjaya mendapatkan satu pekerjaan sambilan. Jaraknya yang jauh menyebabkan aku harus minta bantuan pengangkutan daripada abang iparku, memandangkan dia tidak bekerja tetap, selain urusan Multi-Level Marketingnya. Kakak aku yang bekerja sebagai guru boleh dikatakan sebagai pencarian utama dalam keluarga.

Sekitar RM200 telah kugunakan sebagai modal untuk memulakan pekerjaan ini. Pekerjaan ini berkaitan dengan komponen plastik. Aku meminta bantuan abang iparku untuk membawa aku ke gudang. Ini kerana jika aku pergi sendiri dengan teksi untuk menghantar kotak barang-barang, sudah pasti habis duit upahku digunakan untuk tujuan membayar tambang teksi. Kereta itu adalah milik kakakku.

Namun begitu, abang iparku itu tidak dapat memberi kerjasama. Seringkali dia berjanji, kemudian setelah aku lama menunggu, dia membatalkan janjinya. Pelbagai alasan diberikan. Aku bertanya lagi kalau-kalau dia sudah bekerja, dia mempersoalkan balik pertanyaanku. Abang iparku memilih pekerjaan, dia lebih suka bersenang lenang di rumah. Aku cukup sakit hati bila berkunjung ke rumahnya. Dia mempunyai masa lapang yang banyak untuk mengemas rumah tetapi rumah dibiarkan begitu sahaja. Apabila dia berjanji dengan orang, selalunya dia lambat sehingga kawan-kawannya tertunggu-tunggu.

Kadangkala semasa di rumahnya, aku menolong mengemas rumah dan membersihkan pinggan mangkuk. Kakakku jarang-jarang dapat mengemas rumah kerana sibuk dengan kerja-kerja di sekolah. Siapa kata menjadi guru ada masa lapang yang banyak?

Kadangkala aku sering teringat zaman kakakku belum berkahwin. Segala-galanya senang. Bila mula berkahwin, aku rasa aku telah kehilangan kakakku. Namun begitu hal ini aku diamkan sahaja, sebab aku tidak mahu merosakkan kebahagiaan rumah tangga kakak aku.

Seorang pemalas yang pandai berlakon. Selalu apabila dia keluar dari rumah, dia akan mengenakan pakaian seolah-olah dia bekerja di pejabat. Apabila dia menemui kawan-kawannya, dia begitu menjaga maklumat dirinya, tetapi pada masa yang sama dia tidak segan silu untuk memberitahu status aku sebagai seorang pelajar, masa silam aku yang tidak menyenangkan kepada kawan-kawannya. Ini membuatkan kawan-kawannya sering memandang rendah diri aku. Atau mungkin dia rasa tercabar kerana aku sanggup melakukan pekerjaan yang berstatus kilang, jadi...

Aku semakin lama semakin tidak mahu mengiktiraf dia sebagai abang ipar aku. Bagaimana orang yang pemalas dan sanggup mengaibkan adik iparnya sendiri? Sudah banyak kali dia memalukan aku di depan kawan-kawannya. Kelemahan aku dalam Matematik. Status aku sebagai pelajar yang tidak bernasib baik. Adakah di matanya cuma memandang duit? Sekurang-kurangnya aku tahu, siapa dia kawan-kawan abang ipar aku. Sebelum mereka mengenali kisah silam aku, mereka seronok bercakap-cakap dengan aku. Apabila abang ipar aku menceritakan kisah silam aku, mereka tidak lagi mahu bercakap dengan aku. Pandangan sebelah mata mereka, dari situ aku tahu mereka menghina dan memandang rendah aku. Barangkali abang ipar aku menokok tambah cerita mengenai aku. Aku tidak tahu, aku betul-betul... hina?

Suatu hari nanti aku mahu memiliki pengangkutan sendiri supaya aku tidak perlu berurusan dengannya, biarpun kereta itu milik kakakku. Aku mahu berusaha sendiri. Apabila mengingati hal ini, kadangkala bara api menyala-nyala mengingat kembali hal masa depan aku dengan ibu bapaku.

Aku rasa aku harus mencari pekerjaan yang baru. Abang iparku tidak dapat memenuhi janjinya untuk membantu aku biarpun sekitar 30 minit seminggu.

Manusia pemalas akan tetap pemalas. Rumah sentiasa dilanda ribut. Barang-barang yang berguna pun jadi rosak. Dapur sentiasa dipenuhi pinggan mangkuk tak berbasuh dan dia akan terus berlakon seolah-olah...

sampai bila?

Label: ,

posted by Romantis Selatan @ 12:25 PTG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 

© 2006 Surat Untuk Takdir (Bahagian 1, 2, 3 & Akhir)
Main title designed by Amiene Rev from Brotherhood of The Dragon
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.
Original Blogger Templates by GeckoandFly.

 


 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novel Kesayangan Saya


Web This
Profil Penulis


Nama: Romantis Selatan
Lokasi: Malaysia
Pengenalan Diri: Mula menulis blog sekitar jam 1 pagi, Hari Ahad, 26 Mac 2006. Blog ini mengangkat tema "Cacat Matematik - Antara Cita-cita dan Ketaatan Seorang Anak" yang diselang-selikan dengan alunan kehidupan silam dan kini. Blog ini merupakan satu cara bagi penulis untuk mengubati dirinya daripada kedukaan dan kekecewaan silam hampir sedekad yang lalu. Penulis walau bagaimana pun cuma membongkar 1/4 daripada kisah hidupnya, di mana kisah-kisah silam berkaitan dengan kehilangan, kematian tanpa selamat tinggal dan kerinduan di dalam mimpi tidak dapat diluahkan kerana akan mengeruhkan keadaan dan membawa kesakitan yang tidak terperi untuk diingati. Ternyata, penulisan blog ada hadnya... Jiwa Naga - Surat Untuk Takdir, adalah ekspresi penulis untuk menghadapi cabaran kehidupan dengan Prinsip Jiwa Naga - Tegas dan Garang. Walaupun menggunakan nama Romantis Selatan. Penulis memegang prinsip apabila menulis buku: Penulisan Satu Cara Pengajaran/Pendidikan yang mementingkan Teknik Penyampaian Mesej yang kreatif dan bebas. Segala Hakcipta Penulis adalah Terpelihara (C) Romantis Selatan.
Maklumat Lanjut

Yang Sudah-sudah
Arkib
Jaringan Blogger
Mesej Pengunjung

Affiliates

Powered by Blogger
make money online blogger templates
Best Malaysian Sites